Dag 13 vervolg - Reisverslag uit Le Chemin, Frankrijk van Jeannette Koeman - WaarBenJij.nu Dag 13 vervolg - Reisverslag uit Le Chemin, Frankrijk van Jeannette Koeman - WaarBenJij.nu

Dag 13 vervolg

Door: Jeannette

Blijf op de hoogte en volg Jeannette

10 April 2015 | Frankrijk, Le Chemin

Nog even een verhaaltje voor het eten.
En of het een gezegende dag is geworden. Goed gelopen, zon met lekker windje, leuke mensen tegengekomen (geen pelgrims), de koetjes, lammetjes, bloemetjes, jullie weten het onderhand wel.
En niet te vergeten de mooie oudheden. Daar vertel ik misschien wat minder over, maar je ziet hier zoveel kastelen, oude poorten, Romeinse wegen, allemaal indrukwekkend en mooi.

Maar wat ook leuk is aan die bouwsels is dat je weer in een soort "bewoonde wereld" komt, waar dan misschien wel een koffie te krijgen is of een brood te koop. Vaker is er niks, zijn het gehuchtjes. Geen mens te zien, geen café, geen winkel. Geen wonder dat de jeugd hier wegtrekt.

Wat nog een zegening is vandaag is dat de buik stukken beter voelt. Ik weet een paar voorbeelden van slechte stoelgang in de vakantie ( weet je nog, tante Nel, en Ben in Peru, en zo nog wel wat) , en dat kan een ramp zijn. Ook op het werk weten we er alles van. We zijn niet voor niks zo scheutig met de movicolon en proberen mensen tot een koele buikwassing te verleiden. Zo ook ik had dit probleem, maar sinds vandaag weer een gelukkig mens met een normale drol (sorry dat het wat onsmakelijk klinkt).

Bijna aan het eind van de route dacht ik de weg nog eens te vragen, ik had even het gevoel de weg kwijt te zijn. Ga ik een tuinhek in, doe het niet dicht, en een oude dame in duster komt naar de deur. Maar ook haar hond komt mee en die schiet gelijk weg door het tuinhek. Die moest ik dus ga zoeken en terughalen, bergop, en maar roepen: Duke, vient.
Uiteindelijk met een beetje hulp van iemand die gras aan het maaien was, de hond te pakken en in de armen bergafwaarts weer teruggebracht. Tien meter verder zat weer een bordje op de paal...Dit kost dan net wel de laatste krachten.

Nog een flinke steile heuvel en het einddoel voor vanavond was bereikt. Een oase met Nederlandse mensen, l'esprit de Chemin. Ik voel me gelijk verwend met een glaasje appelsap, wat later overgaat in rode wijn. Veel vrijwilligers hier aan het werk om er een prachtige pelgrimsrustplaats van te maken.

En kom ik toch ook nog een soort familie tegen! Martin van der Klooster, kind van een zus van ome Han, die weer was getrouwd met de zus van mijn moeder. Zie foto, herken je er Jan-Kees in, mam?

Nog een andere foto; dat is van het kettinkje om mijn nek met de heilige Christoffel. Gekregen van de kinderen (Thijs, Jasper, Rachel, Job) voor mijn verjaardag in juli. Hij is de beschermheilige van de reizigers. Dus vandaar dat ie ook lekker gaat.

Het is mooi hier in le Chemin. De slaapkamer, huiskamer, de geur van het eten wat wordt gekookt, de brocante die hier overal te zien is. Je zou er van smullen, Saskia.

Ik was van plan om hier eens een momentje voor mezelf te gaan nemen (grapje, ik heb alleen maar tijd voor mezelf), en mijn boek te gaan lezen. Maar met het maal wat we straks met z'n tienen gaan nuttigen is vast gezelliger.
Adios, Bonne nuit

  • 10 April 2015 - 21:11

    Mieke:

    Lieve Jeannette,

    Nu van mij even een berichtje. Ik volg je elke dag en lees vol bewondering je verhalen. Gister viel ik even stil met je in de kapel en ook waren er mijn traantjes. Misschien ook mijn gevoel door het lezen maar ook het invoelen. Het roerde me even.
    Fijn dat je de dagen zo pakt want hier doe je het voor, jou dagen, jou momenten.
    Ik zag ergens mijn mooie pareltjes liggen op een foto maar jij bent ook een parel hoor.

    Heb het goed mooie dame en ik volg je en je weet ons werk staat niet stil hier hoor.
    Ik doe mijn best maar mis je soms :)

    Liefs, Mieke

  • 10 April 2015 - 22:29

    Lia Den Ouden:

    Lieve Jeannette,gelukkig is het optijd goed gekomen en kan ik je nog volgen. Het lijkt allemaal zo eenvoudig.
    Van de de ene plaats naar de andere.Staat alles goed aangegeven? Je geniet wel van de natuur.En spannend tegelijk,op voor jou onbekende plaatsen. Wat is de wereld klein als je ook nog een soort familie tegenkomt. Dan zit dat avontuurlijke toch in de genen.Morgen weer een mooie dag.Hier is het nu ook prachtig weer.
    Liefs Lia xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Le Chemin

Mijn eerste reis

-

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2015

Dag 81 nawoordje

12 Juni 2015

Vrijdag dag 76

11 Juni 2015

Dag 75

10 Juni 2015

Kleintje 74

10 Juni 2015

Dag 74
Jeannette

Ik ben Jeannette, Zeeuws van geboorte, nu import Brabants. Ik ben 51 jaar, heb vier kinderen en ben verpleegkundige van beroep. Ik werk in hospice Roosdonck in Roosendaal. Ik woon samen met Ben, en met de kippen, konijnen, poezen en varkens, in een bosje bij Loon op Zand. En nu ga ik voor drie maanden wandelen van Reims naar Santiago, omdat ik eens wil ervaren hoe het is om helemaal op mezelf aangewezen te zijn. Drie maanden uit mijn fijne gewone leven stappen, gewoon omdat het nu kan en ik dit al voelde borrelen voor een lange tijd. Ik vertrek 29 maart.

Actief sinds 12 Maart 2015
Verslag gelezen: 614
Totaal aantal bezoekers 33314

Voorgaande reizen:

29 Maart 2015 - 30 Juni 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: