Dag 46 en 47 - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Jeannette Koeman - WaarBenJij.nu Dag 46 en 47 - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Jeannette Koeman - WaarBenJij.nu

Dag 46 en 47

Door: Jeannette

Blijf op de hoogte en volg Jeannette

14 Mei 2015 | Spanje, Roncesvalles

He, hallo dan. Ik ben er overheen hoor, die Pyreneen.

Maar ik begin toch even met de woensdag. Opgestaan in Ostabat, ontbijtje in de herberg en met Chantal richting St. Jean Pied de Port. Toch wel een plaats van betekenis. Daar beginnen veel pelgrims hun tocht, en het is de laatste plaats in Frankrijk voor de Pyreneen.

We lopen stukken samen, ook stukken alleen. Er zijn al behoorlijk wat meer pelgrims. Ik moet er aan wennen. Als we aankomen in St JP de Port nog veel meer toeristen en pelgrims. Het is een mooi oud stadje, veel winkeltjes en terrassen, erg druk. Ik breng een pakketje naar de post om mijn rugzak nog wat lichter te maken. En ik neem afscheid van Chantal, die haar tocht hier voorlopig eindigt.

Afscheid nemen voelt altijd even lastig als je het leuk hebt gehad. In korte tijd deel je even heel veel van elkaars leven. En je gaat automatisch een beetje leunen op de ander, met de goeie route zoeken, wanneer je pauzeert ed. Toch weer verder alleen. En dat voelt al snel ook weer goed.

Ik ga St JP de Port uit, ik plak er nog wat kilometers aan vast, met het idee de drukte wat te verlaten.
Dat is ook zo, want in m'n dooie eentje ga ik met kleine stapjes in een gestaag tempo de bergen in. Gelijk hartstikke steil. Gaat goed. Wel veel mist, dus geen mooie uitzichten. En de knie gaat met dit tempo ook goed.

Dan kom ik aan bij de refuge in Hunto, op 486 meter hoogte. Ik deel een kamer met drie mannen, schoon bed, goeie douche.
Ik ontmoet een Canadese met dochter, er is ook een stel uit Polen met twee heel kleine kindjes. En veel Fransen, paar Italianen.

Uiteindelijk zitten we aan tafel met zo'n dertig man. Beetje apres-ski sfeertje en na wat flessen wijn wordt het praten harder en harder, er wordt gezongen en ik denk erover op tafel te gaan dansen....maar nee, ik ga naar buiten en bel Ben even.
Thuis zijn er vandaag vier kleine katjes geboren, en ik zou graag deze menigte even achter me laten en thuis zijn. Maar het gaat prima, Ben is een perfecte kraamheer en zorgt goed voor z'n kroost en moeder Juul.

Over die grote verandering hier; ik ga me openstellen voor wat er komt. Ik heb gekozen voor de route Frances (en niet voor de rustiger noordroute) en wil niet op voorhand dit niet leuk gaan vinden. Ik heb de hele reis genoten van iedere dag nieuwe verrassingen, en dat ga ik nu weer proberen. Ik zal m'n plekje wel vinden.
Die nacht weinig geslapen met een snurker op de kamer. En om kwart over zes de eerste die opstaat. Dus ik trek ook m'n kleren maar aan en na het ontbijt hoger de bergen in in een dichte mist.

Aparte ervaring. Ik loop langzaam, ademhaling in regelmatige halen, eigen tempo, af en toe zie ik in de mist een andere pelgrim. Ik kom in een groepje met Desmond, een Ier, Joseph, Fransman en John, Koreaan. Zelfs in de bergen is er een hut met koffie en Baskisch gebak, zo lekker. En later een busje met een beetje van alles. En uiteindelijk de top, Col de Lepoeder, 1430 meter.

Daarna is het dalen en dat is voor mij zwaarder in de bovenbenen en knieën dan klimmen. Maar we komen aan in Roncesvalles en ik heb nog tijd en energie genoeg om wat kilometers verder te gaan. De meesten blijven daar, maar John wil ook verder. Dus na een gezamenlijk drankje op een terras lopen we door naar Espinal. We vinden een refuge die heel stil is en we vinden het allebei wel fijn, even wat rust.
Ik vond het een leuke dag met indrukwekkende bergen, ook in de mist. Loslopende paarden met bellen, je eigen krachten weer even meten. En aardige mensen. Goed gedaan, zal ik maar zeggen tegen mezelf.
En John is een man van bijna vijftig, met vrouw en drie kinderen in Amerika. Zo hard gewerkt en goed verdiend dat ie nu al met "pensioen" is. Na voor zijn vader gezorgd te hebben, die nu net is overleden, besloot ie de camino te gaan lopen. Wil ook wel een beetje rust en nadenken, maar is ook wel een gezellige hoor.

Dat is het weer. Gek om nu in Spanje te zijn, ik versta gelijk niemand meer. De huizen en omgeving anders, maar ik blijf dezelfde. En loop nu nog meer richting eindbestemming, voelt als het laatste stukje. Heb er weer zin in.

  • 14 Mei 2015 - 18:44

    John:

    Het derde land op je lijstje( laten de Basken het maar niet lezen). Je zult wel in hoger sferen verkeren nu, in elk geval letterlijk en dat er niet te veel mist in het echt , en zeker niet in je hoofd , komt.
    Net, geniet van alle mooie vergezichten en dat het iets zal toevoegen , op welke manier dan ook.
    Succes. John

  • 14 Mei 2015 - 18:54

    Lia Den Ouden:

    Fijn om je iedere keer te volgen. Jij hebt meer km. gemaakt vandaag dan dat ik ooit in een week zal doen.Knap hoor. Het lijkt steeds gemakkelijker te gaan je raakt er aan gewend. Het is net werk.Ben was weer mooi op afspraak,daar kun je van op aan.Proficiat nog met de geboorte van de katjes. Hij gedraagt zich als een echte huisvader. Daar hoef je niet bang om te zijn. Ze komen niets tekort.Lieve Jeannette morgen weer een goede dag. Nog een gezellige avond. Liefs Lia xxx

  • 14 Mei 2015 - 20:55

    Pa En Ma:

    Hoi
    fijn dat je door de bergen bent,ik dacht gisteren al ,waar zit ze in die bergen.
    maar je gaat nog steeds goed.
    leuk van die kleine poesjes,je ziet alles gaat gewoon door,al ben je niet thuis.
    is het erg warm in Spanje, en heb je al nieuwe schoenen?
    goede reis en liefs van ons xxx

  • 14 Mei 2015 - 20:58

    Astrid:

    Hoi Jeannette
    Gefeliciteerd! Super! Frankrijk uit en Spanje in.
    Stel dat je het ineens zat bent en zou willen stoppen dan kan je dat met opgeheven hoofd doen hoor.
    Wat een prestatie!
    Succes verder, loop én geniet.

  • 14 Mei 2015 - 21:15

    Dannis:

    Welkom in het mooie Spanje.
    Het is anders maar erg leuk.
    Geniet van die leuke barretjes im de paar kilometers met heerlijke tapas en koffie.
    Je bent geneigd om overal te stoppen.

    Geen voetbalkleedkamer of refuge voor 2 met restjes uit de tas.

    Groetjes Dannis

  • 14 Mei 2015 - 21:15

    Dannis:

    Welkom in het mooie Spanje.
    Het is anders maar erg leuk.
    Geniet van die leuke barretjes im de paar kilometers met heerlijke tapas en koffie.
    Je bent geneigd om overal te stoppen.

    Geen voetbalkleedkamer of refuge voor 2 met restjes uit de tas.

    Groetjes Dannis

  • 14 Mei 2015 - 21:15

    Dannis:

    Welkom in het mooie Spanje.
    Het is anders maar erg leuk.
    Geniet van die leuke barretjes im de paar kilometers met heerlijke tapas en koffie.
    Je bent geneigd om overal te stoppen.

    Geen voetbalkleedkamer of refuge voor 2 met restjes uit de tas.

    Groetjes Dannis

  • 15 Mei 2015 - 07:18

    Jeannette Koeman:

    Nou, niet bang zijn dat ik het te warm heb in Spanje. Het giet! En niet eens een ontbijtje om mee te beginnen, dat is hier ook anders. Gelukkig heb ik nog een stukje brood van twee dagen geleden. En we zullen vast iets tegenkomen op de route.
    Buenos dias, amigos

  • 16 Mei 2015 - 19:08

    Franca:

    Wat leuk om je verslag te lezen. Ik loop dit jaar mijn 3e etappe (vertrek over 2 weken). Je bent nu voor mij op bekend terrein. Geniet van je tocht. Misschien ontmoet ik je over een week of 2 wel. Zou grappig zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Roncesvalles

Mijn eerste reis

-

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2015

Dag 81 nawoordje

12 Juni 2015

Vrijdag dag 76

11 Juni 2015

Dag 75

10 Juni 2015

Kleintje 74

10 Juni 2015

Dag 74
Jeannette

Ik ben Jeannette, Zeeuws van geboorte, nu import Brabants. Ik ben 51 jaar, heb vier kinderen en ben verpleegkundige van beroep. Ik werk in hospice Roosdonck in Roosendaal. Ik woon samen met Ben, en met de kippen, konijnen, poezen en varkens, in een bosje bij Loon op Zand. En nu ga ik voor drie maanden wandelen van Reims naar Santiago, omdat ik eens wil ervaren hoe het is om helemaal op mezelf aangewezen te zijn. Drie maanden uit mijn fijne gewone leven stappen, gewoon omdat het nu kan en ik dit al voelde borrelen voor een lange tijd. Ik vertrek 29 maart.

Actief sinds 12 Maart 2015
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 33524

Voorgaande reizen:

29 Maart 2015 - 30 Juni 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: